3 september 2011

Dag 27: "De ogen zijn de schalen van de balans waarvan het gewicht het hart is."

Vandaag had ik zin om een taart te bakken. Aangezien ik toch bezig was in de keuken heb ik er maar direct twee taarten van gemaakt. Nou ja, een taart en een taartje. Het hartje van vandaag is dus, je raad het al, een taartje. Om precies te zijn; een Harte Tatin (de hartenvariant van Tarte Tatin!). Stiekem had ik deze hartenvariant al een tijdje geleden bedacht toen ik met het project begon. Mijn zwager is namelijk gek op Tarte Tatin uit Frankrijk. Dus en paar weken geleden heb ik er eentje gemaakt om te proberen toen hij op visite kwam.
Ook heb ik al tijden een kleine taartvorm in de vorm van een hart in de kast liggen dat nog steeds werkeloos toekeek hoe het nog niet gebruikt was.

Het recept heb ik uit een kookboek van Blue Band:

RECEPT TARTE TATIN


250 gr. bloem
175 gr. witte basterdsuiker
       zout
225 gr. Blue Band (margarine)
    1 ei
    1 kg appels (Franse Golden Delicious)

1. Meng de bloem met 75 gram basterdsuiker, een snufje zout, 125 gr. Blue Band, het ei en 1 of 2 eetlepels koud water tot een soepel deeg. Laat het deeg in folie een half uur in de koelkast rusten.

2. Verwarm de oven voor op 200 graden. Schil de appels, halveer ze en verwijder de klokhuizen. Snijd de rest van de margarine in plakjes. Verdeel 3/4 van de margarine en de suiker over de boden van een dichte metalen taartvorm (doorsnede 26 cm). Zet de appels met de bolle kant naar beneden op de suiker. Verdeel de rest van de suiker en margarine erover.

3. Zet de vorm op zacht vuur en laat in ca. 8 minuten de suiker licht kleuren. Schuif de vorm in de oven en laat de karamel ca. 15 minuten donkerder kleuren en de appels beetgaar worden. Laat de appels uit de oven afkoelen.

4. Bestuif het aanrecht met bloem. Rol het deeg uit tot een ronde lap van 30 cm. Bedek de appels met het deeg en druk het deeg aan.

5. Bak de tarte tatin in nog ca. 20 minuten goudbruin en gaar. Leg een platte schaal op de vorm en keer de taart direct op de schaal.

Eet smakelijk!



Voor de Harte Tatin heb ik 1/4 van de ingrediƫnten gebruikt.

Voor Freddy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten